Chatten vid social- och hälsocentralerna och ÅUCS Laboratorier nu i Varha-appen
Flera nya funktioner som ska hjälpa invånarna i Egentliga Finland har öppnats i Varha-appen, bland annat chattarna vid social- och hälsocentraler och ÅUCS Laboratorier.
Följande tjänster har öppnats i Varha-appen den 29 :
- Chatten för insjuknande och hälsovård
- Laboratoriets rådgivningschatt
- Distansmottagning, icke-brådskande meddelandetjänst och formulär med förhandsuppgifter för kunder vid diabetesmottagningen i Åbo
- Icke-brådskande meddelandetjänst och formulär med förhandsuppgifter för kunder vid ÅUCS Fysiatri
- Meddelandetjänst där kontakten sker på initiativ av vårdpersonalen för under 65-åriga klienter vid social- och funktionshinderservicen inom närståendevården
Under våren kommer nya tjänster för bland annat äldre och barnfamiljer att öppnas.
Social- och hälsocentraltjänsterna tar sina första steg i Varha-appen
Chatten Insjuknande och hälsovård inom social- och hälsocentraltjänsterna, som nu öppnats i Varha-appen, är ett alternativ till att ta kontakt per telefon. Chatten inleds med att fylla i ett symtomformulär, varefter en sjukskötare bedömer vårdbehovet, ger anvisningar för fortsatt vård samt hänvisar vid behov till rätt service. Chatten är tillgänglig för alla invånare i Egentliga Finland på svenska och finska mån.–tors. kl. 8–16 och fre. kl. 8–14. Kunden identifierar sig i chatten med bankkoder eller mobilcertifikat.
– Chatten lämpar sig bäst för enskilda symtom eller sjukdomar och den är inte avsedd för symtom som kräver jourvård. Vi önskar också att kunderna använder antingen telefon eller chatt, inte båda samtidigt, betonar Susanna Laivoranta-Nyman, direktör för universitetssocial- och hälsocentralen.
När chatten är stängd kan man bedöma sitt vårdbehov på Omaolo-tjänsten (omaolo.fi). Symtombedömningen används för att bedöma vårdbehovet utifrån kundens symtom och medicinsk, forskningsbaserad kunskap. Efter symtombedömningen förenas kunden vid behov till vårdpersonalen, beroende på hur brådskande ärendet är. Omaolo-tjänsten är öppen 24/7. I en nödsituation bör man inte vänta på att chatten öppnar, utan ringa 112.
Begäran om recepförnyelse sker fortfarande i MittKanta (kanta.fi).
Handledning och råd via chatten vid ÅUCS Laboratorier
Chatten Laboratoriets rådgivning ger för närvarande råd om bland annat förberedelser inför laboratorieundersökningar, val av lämpligt laboratorium samt tidsbokning. Chatten är öppen mån.–fre. kl. 7–14.30. Kunden identifierar sig i chatten med bankkoder eller mobilcertifikat. Chattfunktionen ska avhjälpa situationen för laboratoriernas telefonservice, som nu är överbelastad särskilt på måndagar.
Laboratorietider bokas på adressen tyks.vihta.com eller på numret 02 313 6321 (mån.–fre. kl. 7–14.30). Under våren blir det möjligt att boka tid till laboratorierna i appen och även en icke-brådskande meddelandetjänst kommer att öppnas. Fler digitala tjänster för ÅUCS-sjukhustjänster kommer att införas i appen under 2025.
Mun- och tandvården öppnade snabbt sin chatt i höstas
– Med hjälp av appen får kunden väldigt snabbt kontakt med personalen inom mun- och tandvården. Det är just det som tjänsten får beröm för, att den är snabb och smidig. Den mest använda tjänsten är tidsbokningen för icke-brådskande vård, som kan göras i chatten utifrån en bedömning av vårdbehovet, säger Marina Merne-Grafström, chef för mun- och tandvården.
För närvarande är det möjligt att boka tid och bedöma vårdbehovet inom mun- och tandvården i Åbo, Nådendal, Loimaa, Pargas, Kimitoön, Gustavs, Oripää, Pyhäranta, Tövsala, Nystad, Vemo, Aura, Pöytis, Lundo, Marttila och Koskis. De återstående kommunerna införs stegvis under våren 2025, allteftersom det pågående arbetet med att förenhetliga kund- och patientdatasystemen framskrider.