Kulturläroplanen
Kulturläroplanen är ett verktyg för skolorna som ska trygga elevernas jämlika tillgång till kultur. Kulturläroplanen koordineras av kulturtjänster vid Kimitoöns kommun och består av en museistig, en biblioteksstig och en upplevelsestig. För tillfället riktar sig kulturläroplanen till klass 1-9.
Varför en kulturläroplan?
Syftet med kulturläroplanen är att ge alla barn och unga möjlighet att uppleva kultur på olika sätt. Genom att ta med kultur i skolan, vill vi hjälpa elever att bli mer kreativa, uttrycka sig, tänka kritiskt och förstå världen bättre. Kultur kan koppla samman olika ämnen och göra undervisningen mer varierad och intressant.
En av de viktigaste sakerna med kulturläroplanen är att den ger alla elever, oavsett bakgrund, samma chans att delta i kulturella aktiviteter. Den stöttar skolor och lärare i att inkludera konst, musik, drama och litteratur i undervisningen. På så sätt får eleverna en bredare och rikare utbildning.
Enligt barnkonventionen har barn och unga rätt att till fullo delta i konst- och kulturlivet.
Målet med kulturläroplanen är att hjälpa eleverna att bli medvetna och engagerade medborgare som uppskattar kulturens roll i samhället. Genom att uppmuntra till deltagande i kulturella aktiviteter vill vi skapa en grund för lärande genom hela livet och ett starkare samhälle där kultur är en naturlig del av vardagen.
Kulturläroplanen är ett verktyg för skolor, lärare och kulturaktörer. Den hjälper oss att lyfta fram och använda kultur i utbildningen inom vår kommun. Kultur är inte bara något vi delar och upplever tillsammans, utan det spelar också en viktig roll i att forma våra liv, vår identitet och vårt samhälle.
Kimitoöns kulturläroplan
Kimitoöns kulturläroplan riktar sig för tillfället till klass 1-9. Den består av tre kulturstigar: en museistig, en biblioteksstig och en upplevelsestig. Innehållen i de olika stigarna förverkligas i samarbete med utomstående aktörer eller i den egna enheten/skolan genom att utnyttja material som står till buds. Programutbudet och materialet kan variera och utvecklas från år till år, men är i stora drag de samma.
Museistigen
Museistigens innehåll
Museistigen är museernas del av kommunens kulturläroplan. Museistigen garanterar till exempel att varje elev i kommunen besöker kommunens stora museer åtminstone en gång under grundskolan.
I Kimitoöns kommun är det museerna som hör till Sagalunds museistiftelse – Sagalunds museum, Dalsbruks Bruksmuseum och Björkboda Låsmuseum – samt Konstsamfundets Söderlångvik gård, bland de viktigaste kulturmålen i hela kommunen. Dessutom är Sagalund också ett barnkulturcenter, som baserar sin verksamhet på kulturarvspedagogik och miljöfostran. Sagalunds barnkulturcenter hör till Förbundet för barnkulturcenter i Finland.
Museistigen är det minimun som skolorna och klasserna bör ta in i sin undervisning. Ta gärna kontakt om ni har andra teman eller projekt där ett annat besök i museet eller skolan skulle passa.
Klass 1-2: Skolträdgårdsland
Förstaklassisterna tar del i skolträdgårdsverksamhet tillsammans med Sagalunds museum och barnkulturcenter. Eleverna på årskurs ett förodlar, direktsår och planterar på våren. På hösten på andra klassen skördar samma elever och lagar även mat av skörden. I mindre skolor kan hela skolan ta hand om trädgården, så länge som varje elev en gång under lågstadiet får sköta trädgården.
Sagalunds trädgårdsmästare tar kontakt och inbjuder till att odla.
Klass 2: Närmiljö
Andraklassister bekantar sig med sin egen by och närmiljö. Eleverna från Dalsbruk går på en guidad bruksvandring. Eleverna i Kimito kommer på en museiguidning i Sagalund. Västanfjärd och Hitis-Rosala får ett skolbesök och programet planeras enligt skolornas egna behov.
Sagalunds eller Bruksmuseets personal tar kontakt och bjuder in till besöket eller för att planera ett skolbesök tillsammans.
Taalintehtaan koulu åk 1-2 Bruksvandring vartannat år
Dalsbruks skola åk 2 Bruksvandring varje år
Amosparkens skola åk 2 Sagalund guidning varje år
Kemiönsaaren keskuskoulu åk 1-2 Sagalund guidning vartannat år
Västanfjärds skola åk 1-3 skolbesök vart tredje år
Hitis-Rosala skola alla årskurser skolbesök vart sjätte år
Klass 3-4: Tidsresa i Sagalunds museum
“Som skolelev i början av 1900-talet”
Klass 3-4 går på en tidsresa till Kimito i början av 1900-talet i Sagalund: ‘Skoleleverna har förutom sitt skolarbete även mycket arbete i hemmet, och idag är det bakningsdag. Från självhushållningstiden kommer en positiv sparsamhetstanke, att man lär sig reparera, återanvända och återvinna. I skolan får eleverna öva kalligrafi med en stålpenna och lär sig förstås korrekt beteende.’ Längd cirka 2h.
Sagalunds personal tar kontakt och inbjuder till besök.
Taalintehtaan koulu åk 3-6 vart fjärde år
Dalsbruks skola åk 3-4 vartannat år
Amosparkens skola åk 4 varje år
Kemiönsaaren keskuskoulu åk 4 varje år
Västanfjärds skola åk 1-3 vart tredje år
Hitis-Rosala skola alla årskurser vart sjätte år
Klass 5-6: Tidsresa i Bruksmuséet
“En arbetsdag i Bruke”
Klass 5-6 går på en tidsresa på Dalsbruks Bruksmuseum: ‘Fabriksvisslan ljuder och arbetsdagen börjar. I början av tidsresan får varje deltagare en roll som “en bruksare” från början av 1900-talet och sätter arbetsrocken på. Barnen får själva gjuta, smida, snickra och designa. Samtidigt lär man sig om brukets historia och om livet i bruket förr. ‘ Längd cirka 2h.
Sagalunds personal tar kontakt och inbjuder till besök.
Taalintehtaan koulu åk 5-6 vartannat år
Dalsbruks skola åk 5 varje år
Amosparkens skola åk 5 varje år
Kemiönsaaren keskuskoulu åk 5-6 vartannat år
Västanfjärds skola åk 4-6 vart tredje år
Hitis-Rosala skola alla årskurser vart sjätte år
Klass 7: Program i Söderlångvik gård och museum
Klass 7 besöker Söderlångvik gård och museum och bekantar sig med Amos Anderssons liv, omfattande konstsamling, samt växlande konstutställningar.
Söderlångviks producent tar kontakt och bjuder till besök.
Klass 8: Besök i skolan
“Min by förr, nu och i framtiden”
Klass 8 blir besökta i klassrummet av en representant av Sagalunds eller Bruksuseets personal. Under besöket undersöker vi skatter från museets bildarkiv, och funderar hur den egna byn har förändrats under årens lopp.
Sagalunds eller Bruksmuseets personal tar kontakt och kommer överens om en passlig tidpunkt för besöket.
Klass 9: Glasblåsningsworkshop (frivilligt innehåll)
Sagalund erbjuder åt alla 9-klassister en möjlighet att bekanta sig med glasblåsaryrket med glaskonstnär Jarl Hohenthal i glashyttan i Dalsbruks gamla Tackjärnsgjuteri. Eleverna får även själva prova att blåsa glas.
Sagalunds personal tar kontakt och bjuder till besök.
Obs! Detta är ett frivilligt innehåll. Transporterna till och från Dalsbruk är på skolans egen bekostnad.
Museistigens kontaktperson är barnkulturkoordinator Kristiina Tiainen. Kontaktuppgifter till Sagalunds museum finns här.(gå till extern sida)
Biblioteksstigen
Biblioteksstigens innehåll
Biblioteksstigen är bibliotekens del av kommunens kulturläroplan. Biblioteksstigen garanterar till exempel att varje elev i kommunen besöker biblioteket årligen och får ta del av bibliotekets olika tjänster.
I Kimitoöns kommun finns biblioteken i Kimito, Västanfjärd, Dalsbruk och Hitis. Det innebär att alla skolor har ett eget, lokalt bibliotek, vilket är en oerhörd rikedom för både elever och skolor. Tack vare biblioteksstigen får eleverna ett naturligt förhållande till biblioteket.
Biblioteksbesök
Du kan boka tid för ett biblioteksbesök för din klass eller din grupp. Tiderna får gärna bokas färdigt med fyra veckors mellanrum, då blir samtidigt böcker lånade under föregående besök returnerade inom utsatt lånetid. Eleverna kan under besöket få handledning i informationssökning eller i användning av bibliotek eller få tips om lämpliga böcker.
Du kan också skaffa ett eget bibliotekskort för din klass eller för skolan. Du kan boka tid för biblioteksbesöket vid servicedisken på biblioteket eller per telefon eller e-post. Berätta följande då du bokar tid:
- Önskad tidpunkt för biblioteksbesöket, datum och klockslag
- Årskurs och antalet elever, samt ansvarig lärare
- Eventuella specialönskemål
Du hittar bibliotekens kontaktuppgifter på sidan Biblioteken.(gå till extern sida) Hela biblioteksstigen finns till påseende här.(gå till extern sida)
Förskolan: Roligt i bibban
Roligt i bibban! Vi bekantar oss med biblioteket.
Klass 1: Välkommen till biblioteket
I början av terminen tar biblioteket kontakt med klassläraren och ger ett brev riktat till elevernas föräldrar som får delas ut åt eleverna. Breven innehåller också en blankett för ansökan om bibliotekskort, information om bibliotekens öppettider och bibliotekets användningsregler.
Föräldrarna fyller i ansökan om bibliotekskort, och lämnar den tillbaka till skolan. Klassläraren lämnar in ansökningsblanketterna till biblioteket och kommer överens med bibliotekspersonalen om ett lämpligt datum för den första träffen med, som kan äga rum i skolan eller på biblioteket. Under den första träffen delar vi ut elevernas bibliotekskort och pratar lite om biblioteket.
I biblioteket bekantar vi oss med barnavdelningens böcker och vad man kan göra i biblioteket. Vi lär oss hur man lånar böcker och hur man tar hand om dem. Det går också att begära t.ex. en kort sagoläsning under något senare besök.
Klass 2: Alfabetet i biblioteket
Det handledda biblioteksbesöket för åk 2 handlar om att hitta böcker i biblioteket, med lekfulla aktiviteter kring alfabetet och böckernas placering på barnavdelningen, i alfabetisk ordning enligt författarens efternamn.
En liten diskussion om skillnaden mellan fakta- och berättelseböcker och hur man hittar böcker i barnavdelningens faktahylla. Klassen får öva sig att leta böcker i barnavdelningens faktahylla.
Klass 3: Läsglädje
Biblioteksstigsaktiviteterna för åk 3 kan innehålla en läskampanj, bokprat, författarbesök, läsdiplom eller annan läsfrämjande verksamhet som stöder lärarens egna läsfrämjande aktiviteter.
Klassen är välkommen att komma och låna så ofta de vill. Läraren och bibliotekspersonalen hjälper till att hitta lämpliga böcker.
Klass 4: Bli vän med Blanka
Vi lär oss grunderna i hur man söker böcker i bibliotekskatalogen, hur man reserverar böcker och förnyar sina lån på nätet. Vi visar Blankas e-bibliotek. Lite om grunderna i informationssökning.
Om skolan har ett speciellt tema på gång kan övningsuppgifterna gärna utformas så att de stöder pågående tema. Det här kan med fördel göras i skolans datasal.
I biblioteket bekantar vi oss med böckernas placering i klasser och avdelningar, övar oss att leta böcker i Blanka och hitta dem i bibliotekets hyllor med hjälp av lekfulla övningar. Om skolan har ett speciellt tema på gång kan övningsuppgifterna med fördel utformas så att de stöder temat.
Klass 5: Läsglädje
Biblioteksstigsaktiviteterna för åk 5 kan innehålla en läskampanj, bokprat, författarbesök, läsdiplom eller annan läsfrämjande verksamhet som stöder lärarens egna läsfrämjande aktiviteter. Klassen är välkommen att komma och låna så ofta de vill. Läraren och bibliotekspersonalen hjälper till att hitta lämpliga böcker.
Klass 6: Vi börjar forska
Vi diskuterar källor och källkritik på nätet, hur Google och Wikipedia är uppbyggda och hur de kan användas, copy + paste och upphovsrätt. Vi gör informationssökningar inom ett ämne som är aktuellt i skolan, t.ex. inför ett grupparbete. Klassen får lära sig att leta information om ämnet både i biblioteket och på nätet genom övningar.
Informationssökningsundervisningen planeras i förväg tillsammans med läraren så att bibliotekets undervisning kompletterar den undervisning som pågår i skolan och så att den tidsmässigt passar in i undervisningen. Informationssökningen upplevs mera meningsfull då den sätts i ett sammanhang. Läraren får gärna repetera den nya informationen i klassen efter besöket.
Biblioteksstigens kontaktperson är . Kontaktuppgifter till Kimitoöns bibliotek finns här. (gå till extern sida)
Upplevelsestigen
Upplevelsestigens innehåll
Upplevelsestigen är kulturtjänsters del av kommunens kulturläroplan. Upplevelsestigen strävar efter att erbjuda eleverna ett mångsidigt kulturutbud av kulturupplevelser, och på så sätt komplettera museistigen och biblioteksstigen.
Teaterföreställningar, konserter, cirkusföreställningar, biobesök och dockteater är exempel på evenemang som erbjuds via upplevelsestigen. Klasserna kontaktas i god tid inför evenemangen.
Den aktuella kulturläroplanen är godkänd av bildningsnämnden år 2022. Enligt den godkända planen erbjuds årskurs 1, 4 och 7 en kulturupplevelse vart tredje år. Kulturtjänster vid Kimitoöns kommun erbjuder dock skolorna kulturupplevelser mer frekvent än så, och därför strävar vi efter att i samband med SKAPA-projektet år 2024 – 2027 utveckla och uppdatera kulturläroplanen för att motsvara verkligheten. Ta gärna kontakt om ni har andra teman eller projekt där något specifikt evenemang skulle passa just er.
Kontaktperson för upplevelsestigen är kultursekreterare Hanna Ödling-Rinne eller barnkulturansvarig Anu Mäkinen.
Kontaktuppgifter
-
Anu Mäkinen
Skapa-projektansvarig och barnkulturansvarig +358 40 137 3948 anu.makinen@kimitoon.fi
-
Hanna Ödling-Rinne
Kultursekreterare +358 40 751 9836 hanna.odling-rinne@kimitoon.fi