Gå till innehållet

Kommunikation och marknadsföring

Från denna sida hittar du information om kommunens marknadsföringsåtgärder och kommunikationskanaler som stärker Kimitoöns attraktionskraft mot besökare och nya invånare. Här finns även information om gemensamma marknadsföringsmöjligheter, såsom mässdeltagande och publikationer inom besöksnäringen som ger lokala turismaktörer möjligheten att öka sin synlighet både nationellt och internationellt.

Besöksnäringens kommunikation

Extern kommunikation

Den externa kommunikationen inom Kimitoöns besöksnäring fokuserar på att lyfta fram områdets attraktionsfaktorer, såsom kultur- och naturupplevelser. Målet är att öka kännedomen om Kimitoön som en resedestination både i Finland och internationellt.

Intern kommunikation

Den interna kommunikationen riktar sig till lokala aktörer, företagare och intressenter. Detta omfattar information om aktuella projekt, gemensamma marknadsföringsmöjligheter och kommunens framsteg inom turismsatsningar. Denna webbplats och besöksnäringens nyhetsbrev fungerar som huvudkanaler för den interna kommunikationen.

Kommunikations- och marknadsföringskanaler

Sociala medier

Sociala medier är en central del av marknadsföringen för turism och inflyttning på Kimitoön. Huvudkanalerna är:

Hashtags för Visit Kimitoöns marknadsföring: #visitkimitoön #visitkemiönsaari, och kom ihåg att tagga också kontot @visitkimitoon så att vi vid behov kan dela lokala aktörers innehåll!

Webbplatser

Visit Kimitoöns webbplats(gå till extern sida) är huvudkanalen för besökare och erbjuder information om områdets sevärdheter, boende, evenemang och tjänster.

Webbplatsen Kustrutten.fi(gå till extern sida) är en gemensam marknadsföringskanal för cykelleden Kustrutten som kombinerar vackra kustlandskap och bruksbyar mellan Kimitoön, Salo, Hangö och Raseborg.

Mässor och evenemang

Kimitoön deltar i mässor och evenemang inom turismbranschen i samarbete med lokala aktörer. Dessa aktiviteter stärker samarbetet med lokala företag och ökar Kimitoöns synlighet och tillgänglighet på nationella och internationella marknader.

Nyhetsbrev

Regelbundna nyhetsbrev om besöksnäringen håller lokala turismaktörer uppdaterade om kommunens och turismens aktuella frågor.

Läs det senaste nyhetsbrevet här.(gå till extern sida) Genom att klicka på länken i det övre vänstra hörnet av nyhetsbrevet hittar du även nyhetsbrevsarkivet och kan prenumerera nyhetsbrevet direkt till din e-post. Observera att nyhetsbrevet ibland hamnar i skräpposten om det inte syns bland inkomna meddelanden.

Tryckta publikationer

Tryckta publikationer som exempelvis magasinet Kimitoön 365 och områdets karta ger information om sevärdheter och tjänster för olika målgrupper. Tidningen publiceras vartannat år, och en ny utgåva lanseras i början av 2025.

Evenemangskalender

Kimitoöns nya evenemangskalender samlar områdets mångsidiga evenemang, såsom kulturevenemang, upplevelser, marknader och sportevenemang.

Evenemangskalendern är utformad så att även lokala arrangörer kan använda den i sin egen marknadsföring. Genom att skapa en arrangörsprofil och lägga till sina evenemang i kalendern kan företag eller föreningar visa sina egna evenemang som ett flöde på sina egna webbplatser. På så sätt syns evenemangen både i kalendern och på arrangörens egna sidor.

Kimitoöns aktivitetskarta

Aktivitetskartan visar områdets idrotts- och friluftsområden samt vandringsleder och naturstigar, vilket hjälper besökare att hitta meningsfulla aktiviteter året runt. Aktivitetsskartan för Kimitoön underhålls av kommunen och omfattar idrotts- och friluftstjänster som skapats av kommunen, företag och föreningar. Ansvar för underhåll av dessa tjänster ligger hos respektive aktör.

Karttjänsten har producerats inom projektet MAKKO, som Kimitoöns kommun koordinerade under 2023–2024. Projektet finansierades med AKKE-medel (Stöd för hållbar tillväxt och livskraft i regionerna) beviljat av Egentliga Finlands förbund.

Besöksnäringsträff

Vi strävar efter att ordna träffar två gånger per år och vid behov oftare. Vi skulle gärna hålla möten hos företag i området så att lokala aktörer kan lära känna varandras verksamheter och nätverka! De tidigare träffarna i KuBu (2022) och Söderlångvik (2023) var mycket lyckade, med drygt 30 deltagare på plats.

Kontakta oss om ni vill arrangera en träff tillsammans med oss – vi tar hand om de praktiska arrangemangen, kommunikationen till nätverket och hanteringen av anmälningarna!

Ta kontakt!