Gå till innehållet

Kommunens upphandlingar

Upphandlingar är kommunens sätt att köpa in varor, tjänster och entreprenader från externa leverantörer. Syftet är att hitta de bästa lösningarna för kommunens behov och skapa affärsmöjligheter för företag.

Kommunens upphandlingar strävar efter att genomföras öppet, ekonomiskt och professionellt samt i enlighet med principerna för hållbar utveckling. Kimitoöns upphandlingar följer lagstiftningen om offentlig upphandling och kommunens anvisningar för upphandling.

Så här upphandlar vi varor och tjänster

Genom upphandlingsprocessen får företag en möjlighet att regelbundet delta i marknadsdialoger för att uttrycka sina tankar och åsikter om bland annat upphandlingens innehåll, prissättning och jämförelse.

I upphandlingskalendern får företag förhandsinformation om kommande upphandlingar i Kimitoöns kommun. Genom upphandlingskalendern vill kommunen öka transparensen kring upphandlingarna och ge företag en möjlighet att lättare förbereda sig inför upphandlingarna.

Vi hanterar våra upphandlingar genom ett elektroniskt upphandlingssystem. Alla upphandlingar annonseras på Anbudstjänsten Cloudia för att säkerställa transparens och konkurrens:

Hur kan jag delta i upphandlingarna?

Kimitoöns kommun arrangerar regelbundet marknadsdialoger för att höra företagens åsikter och tankar om bland annat upphandlingens innehåll, prissättning och jämförelse. Vi ordnar också utbildningar i att använda anbudstjänsten Cloudia.

Tidtabellen är riktigivande

Tidtabell:

2024

November: Upphandlingskalender för följande år publiceras.

December: Information om kommunens upphandlingar och utbildning i användning av Anbudstjänsten Cloudia.

2025

Januari: Inbjudan till marknadsdialog för skoltransporter och utbildning inom Cloudia

Mars: Inbjudan till marknadsdialog för renovering av Hulta daghem och utbildning i Cloudia

November: Upphandlingskalender för följande år publiceras.

December: Information om kommunens upphandlingar och utbildning i användning av Anbudstjänsten Cloudia.

Upphandlingskalender

I upphandlingskalendern finns både årliga och engångsupphandlingar. Upphandlingskalendern uppdateras årligen efter att budgeten har fastställts samt löpande under året utifrån information från respektive ansvarsområde.  

Informationen som publiceras i upphandlingskalendern är preliminär och inte bindande för kommunen.  

Ytterligare information om kommande upphandlingar kan fås från de personer som anges i upphandlingskalendern. 

Föremål för upphandling AvdelningUppskattat värdeTidpunkt för upphandling (Q=årskvartal)Kontaktperson
Skoltransporter Bildningen VI Q1 Bildningschefen 
Db friidrottsplan, grundförbättring Välfärden III Q1 Välfärdschefen 
Ativitetsredskap Välfärden Q1 Välfärdschefen  
Db skolcenter, fönster Tekniska III Q1 Drift- och planeringsingenjör, fastigheter 
SabbelsbergTekniska  Q1 Samhällsingenjör 
Db servicehall, servicebyggnad åt tekniska personalenTekniska Q1 Drift- och planeringsingenjör, fastigheter 
Ramavtal 1 byggtjänster Tekniska VI Q2 Tekniska chefen  
Ramavtal 2, vvs Tekniska VI Q2 Tekniska chefen 
Ramavtal,el Tekniska VI Q2 Tekniska chefen 
Ramavtal, markarbeten Tekniska VI Q2 Samhällsingenjör 
Ramavtal, grus och jord levernser Tekniska VI Q2 Samhällsingenjör 
Hulta daghem, värmesystem Tekniska IV Q2 Drift- och planeringsingenjör, fastigheter 
Villa lande, AV-teknik Förvaltningen Q2 Ekonomichefen 
Konsultarbete, Db skola Tekniska Q2 Drift- och planeringsingenjör, fastigheter 
Hattmakarstigen, Skomakarvägen Tekniska VI Q2 Samhällsingenjör 
Arkadia o engelsbyvägen, rondell Tekniska IV Q2 Samhällsingenjör 
Planering av skolcentret Tekniska Q2 Tekniska chefen / Drift- och planeringsingenjör, fastigheter 
Dalsbruks park samt lekpark Tekniska IV Q2 Samhällsingenjör 
Ramavtal, konsulttjänster Tekniska VI Q3 Tekniska chefen 
Ramavtal, Byggkonsulttjänster Tekniska VI Q3 Tekniska chefen 
Db torgkiosk, renoveras Tekniska III Q3 Drift- och planeringsingenjör, fastigheter 
Kasnäs gång- och cykelväg Tekniska Q3 Samhällsingenjör 
Snöarbeten  Tekniska VI Q3 Samhällsingenjör 
Upphandlingarnas värdegrupper i kalendern

I >  60 000 € 

II = 60 000 – 100 000 € 

III = 100 000 – 150 000 € 

IV = 150 000 – 200 000 € 

V = 200 000 – 400 000 € 

VI = 400 000 – 5 000 000 € 

Hur lämnar jag in anbud?

För att lämna in ett anbud som överstiger det nationella tröskelvärdet måste du registrera dig i Anbudstjänsten Cloudia(gå till extern sida). Använd sökordet “Kemiönsaaren kunta” för att hitta relevanta upphandlingar.

Anbudstjänstens användning:

Håll dig uppdaterad om nya upphandlingar

Näringslivets nyhetsbrev Näringslivsnytt informerar regelbundet om aktuella upphandlingar. Du kan också hålla dig uppdaterad om nyheter för näringslivet på kommunens Facebooksida för näringslivet Business Kimitoön.

Har du frågor eller behöver hjälp? Hör av dig: